Mistä kaikki alkoi ja miksi teemme sitä, mitä teemme?

Superstoryn tarina lähti vuosia sitten, ajalta jolloin me molemmat työskentelimme yksinyrittäjinä ja konsultteina satojen erilaisten yritysten ja organisaatioiden kanssa. Pääsimme näkemään läheltä niin yksinkertaisia kuin monimutkaisiakin haasteita organisaatioiden kaikilla eri tasoilla. Huomasimme, että strategiatyössä keskityttiin usein prosesseihin sen sijaan, mikä aidosti on olennaista: yhteisen tulevaisuuden rakentaminen siten, että ihmiset voivat aidosti sitoutua, innostua ja työskennellä yhteisen päämäärän eteen.

Työmme on aina tuonut esiin luovia ratkaisuja ja tapoja toteuttaa muutosta. Ratkaisujen jalkautuminen organisaatioihin ei kuitenkaan aina tapahtunut kuten olimme visioineet. Totesimme usein, että vaikutusmahdollisuutemme lopputuloksen käyttöönottoon olivat rajalliset. Turhautuminen synnytti tunteen työn merkityksettömyydestä. Yrittäjyys on hankalaa silloin, kun sitä tekee intohimosta eikä euronkuvat silmissä. Erityisesti silloin, kun näet selkeän potentiaalin onnistumiseen, mutta työ väkisin työnnetään sinne kuuluisaan pöytälaatikkoon. Rohkeus puuttui. Oman työn merkitys ja motivaatio katosi väistämättä.

Mitä syvempi suo, sitä suurempi potentiaali

Tilanne johti vuosien kuluessa turhautumisen kautta uupumukseen. Lopulta vastaan tuli ylitsepääsemätön seinä. Yksinyrittäjänä uupuminen on raskasta. Kun yrittäjä uupuu, on pelottavaa huomata olevansa ilman turvaverkkoja, joita useimmilta muilta työelämässä löytyy. Kun menettää sekä motivaation että toimeentulon, jäljelle jäävät vain asiat, joilla todella on merkitystä. Kun istuttiin yhdessä alas sen ylitsepääsemättömän seinän eteen, oli pakko tarkastella, millä asioilla on itsellemme aidosti merkitystä. Jäljellä olivat omat arvot, jotka onneksi molemmat jaettiin. Löydettiin myös ihmiset, jotka tukevat sekä tunnistettiin ne merkitykselliset asiat meidän elämästä, joilla on aidosti väliä. Näillä arvoilla rakensimme tikkaat tuon seinän yli. Päätimme tehdä sen yhdessä.

Arvoista ja intohimosta syntyvä tekeminen resonoi ja vetää oikeat ihmiset puoleensa

Intohimomme oli aina ollut kehittämistyössä. Näemme asioita laatikon ulkopuolelta, ammennamme ratkaisuja muilta toimialoilta, yhdistämme erilaisia ihmisiä ja fasilitoimme uudenlaisia ratkaisuja. Meidän piti kuitenkin löytää uusi tapa lähestyä myös omia toimintatapojamme. Aloimme puhua avoimesti yhteiskunnallisista ongelmista, joita tunnistimme ympärillämme, ja siitä, miten niitä lähtisimme ratkaisemaa. Löysimme ympärillemme rohkeutta. Nämä ihmiset jakoivat intohimomme ja uskoivat, että muutos on sekä mahdollinen että tarpeellinen. Toimintatapamme resonoivat ja ongelmat, joita ratkoimme, olivat merkityksellisiä ja ratkaisut rahan arvoisia. Löysimme asiakkuuksia, joille ratkaisumme ja toimintatapamme olivat aidosti tärkeitä. Tästä esimerkkeinä Work in Tampere sekä Fifty Sixty.

Uusi nimi, tuttu tekijätiimi, rohkeampi tapa toimia

Superstory ei ole vain uusi nimi, vaan uudenlainen, aito ja merkityksellinen tapa toimia. Pitkäaikainen yhteistyömme on ollut vahvana perustana Superstoryn syntymiselle. Vuosien varrella olemme jalostaneet tehokkaan ja ketterän strategiatyön toimintamallin, josta on riisuttu turha ja jossa se olennainen on keskiössä. Me uskomme itse siihen, mitä teemme, ja olemme myös osoittaneet, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme ja sidosryhmillemme jotakin ainutlaatuista. Sytymme haasteista ja mahdollisuuksista ratkaista niitä eri tavoin. Superstoryn kautta autamme hahmottamaan ja visualisoimaan monimutkaisia kokonaisuuksia, tunnistamaan ratkaisemisen arvoisia ongelmia, kiteyttämään olennaisen, luomaan yhteisymmärrystä ja rakentamaan kestäviä ratkaisuja.

Haluamme tehdä sekä omasta tulevaisuudestamme että kaikkien meidän yhteisestä tulevaisuudesta motivoivaa, merkityksellistä ja innostavaa haaste kerrallaan. Tästä ajatuksesta ponnistaa Superstory.

Valmiina tekemään merkityksellisiä juttuja yhdessä? Slaidaa DM:ään tai kutsu meidät kahville, ja aloitetaan tarinasi seuraava luku!

Lisätietoja:
Henna-Riika Ruotsalainen,
henna@businessdesign.fi
+358 50 599 3787
Superstory Oy


Lue lisää meidän tarinasta myös kesällä julkaistusta Aamulehden artikkelista:

https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000010568030.html

Edellinen
Edellinen

Milleniaalit siltana aikaisempien sukupolvien ja tulevaisuuden mikrosukupolvien välillä

Seuraava
Seuraava

Viestintä älykkään yhteistyön aikakaudella